"Honderd Vijfenzestig" Alta Langa DOCG

"Hundred Sixty Five" Alta Langa DOCG.
Fontanafredda
JAAR-extensie: 2013
Herkomst: Piemonte, Serralunga (CN)
Slachtoffer van zijn succes
165 jaar van geschiedenis

Wat: Pinot Noir in zuiverheid en 9 jaar op de droesem
Omdat: Voor wie het met klasse wil vieren
Ideaal bij: Schelpdieren en rauwe vis

"Hundred Sixty Five" Alta Langa DOCG
Fontanafredda
JAAR-extensie: 2013
Herkomst: Piemonte, Serralunga (CN)
Slachtoffer van zijn succes
165 jaar van geschiedenis

Wat: Pinot Noir in zuiverheid en 9 jaar op de droesem
Omdat: Voor wie het met klasse wil vieren
Ideaal bij: Schelpdieren en rauwe vis

• TypologieSprankelende Klassieke Methode Brut DOCG
  • Druiven 100% Pinot Noir
  • Sensatie De mousserende wijn die in het glas wordt gegoten heeft een goudgele kleur met groene reflecties. De pérlage is zeer fijn en zeer persistent. De aroma's van grote intensiteit en complexiteit, die vooral doen denken aan wilde bloemenhoning en kruiden, geroosterd gedroogd fruit en knapperig brood. In de mond wordt de structuur van de Pinot Noir waargenomen. De lange en aanhoudende afdronk met frisse en hartige sensaties
  • Wijnbereiding verkregen uit de vinificatie van druiven die, dankzij de hoogte, langzaam rijpen om zeer bijzondere aroma's te produceren, en worden gedegord na een rijpingsperiode op de gisten gedurende minimaal 7 jaar
  • Tips Bewaar op een koele plaats, uit de buurt van licht, fles liggend. Minimaal 24 uur van te voren in de koelkast zetten. Open en serveer op dit moment
  • GlasFluiten / Franciacorta
  • pairing Aperitief, vismenu
  • Grond Witte klei met zandlagen en kalkrijke mergel
  • Blootstelling en hoogte Zuidwesten
  • Kweekmethode guyot
    "Honderd Vijfenzestig" Alta Langa DOCG
  • Opgedragen aan de 165 jaar Fontanafredda, is Hundred Sixty-Five een pure Pinot Noir-bubbel, afkomstig van de wijngaarden van Santo Stefano Belbo, Castino, Borgomale en Lequio Berria. Hier rijpen de druiven dankzij de hoogte langzaam en zijn ze bij de oogst rijk aan aroma's en parfums. Uit deze uitzonderlijke grondstof verkrijgt Fontanafredda een mousserende wijn van topklasse die minimaal 9 jaar op de gisten in de fles rijpt. Een verwachting die bij de eerste smaak gerechtvaardigd is. In het glas ontdek je namelijk een wijn die gekenmerkt wordt door een prachtige goudgele kleur, met een zeer fijne en aanhoudende perlage. De neus onthult aroma's van grote intensiteit en complexiteit die doen denken aan wilde bloemen en kruiden, gedroogd fruit en broodkorst. In de mond maakt de Pinot Noir zich herkenbaar dankzij een goed beheerde structuur en kracht. Een wijn gemaakt om voldoening op tafel te geven. Perfect als aperitief en past gemakkelijk bij zowel vis- als vleesgerechten.

Opgericht door de eerste koning van Italië in 1858. Dit schrijven dat opvalt op de Fontanafredda-website zou voldoende zijn om betekenis te geven aan een bedrijf dat het definiëren van 'historisch' bijna een understatement is. Fontanafredda is geboren uit een liefdesverhaal. In feite werd het door Vittorio Emanuele II geschonken aan zijn geliefde Rosa Vercellana, de beroemde "mooie Rosina". Afgezien van deze ante litteram-roddels, is Fontanafredda echter altijd een referentiepunt geweest voor de regionale en Italiaanse wijnbouw in het algemeen. In feite behoren veel nieuwsgierige primaten tot deze kelder. De eerste wijngaard in Barolo werd gekocht in 1866 en de eerste vinificatie dateert uit 1870. In 1886 arriveerde de Barolo di Fontanafredda in Amerika en in 1887 werden de eerste betonnen tanks in Europa gebouwd. Ten slotte dateert de productie van de eerste klassieke methode mousserende wijn uit 1959, de voorloper van de Alta Langa DOCG. De laatste stap die we aangeven in de glorieuze geschiedenis van dit wijnhuis, na de overname door Oscar Farinetti en Luca Baffigo, is in 2018. Sinds dat jaar produceert het bedrijf gecertificeerde biologische wijnen. Vandaag de dag kan het bedrijf, dat naar meer dan 60 landen wereldwijd exporteert, rekenen op een complex van 120 hectare wijngaarden. En in de kelders liggen meer dan 2,5 miljoen flessen Barolo te wachten om op de markt te worden gebracht. Lang leve… Fontanafredda!

Als u "Hundred Sixty Five" Alta Langa DOCG van Fontanafredda wilt kopen, vindt u op Svinando de beste prijs-kwaliteitverhouding voor uw online aankopen van Classic Method Brut DOCG mousserende wijn met veilige betalingen. Svinando heeft meer dan 50.000 tevreden klanten. Naast "Hundred Sixty Five" Alta Langa DOCG di Fontanafredda bent u wellicht ook geïnteresseerd in onze andere wijnen klaar voor levering