Alta Langa DOCG Blanc de Blancs

Alta Langa DOCG Blanc de Blancs.
Fontanafredda
JAAR-extensie: 2019
Herkomst: Piemonte, Benevello - Castino (CN)
Fris, geurig en romig

Wat: Chardonnay in zuiverheid uit het hart van de Langhe
Omdat: Voor zijn aangeboren elegantie
Ideaal bij: Rauwe vis

Fontanafredda
JAAR-extensie: 2019
Herkomst: Piemonte, Benevello - Castino (CN)
Fris, geurig en romig

Wat: Chardonnay in zuiverheid uit het hart van de Langhe
Omdat: Voor zijn aangeboren elegantie
Ideaal bij: Rauwe vis

• TypologieSprankelende Klassieke Methode Brut DOCG
  • Herkomst Piëmont
  • Druiven 100% Chardonnay
  • Sensatie Fijne en aanhoudende perlage, hints van knapperig brood en boter, geurig en romig, de frisheid van honing
  • Wijnbereiding de druiven worden begin september geoogst, met de hand geoogst in dozen van 20 kg, binnen enkele uren na de oogst geperst en de verkregen most wordt gedurende 12/24 uur gedecanteerd bij een temperatuur van 8/10 graden. Zodra de gisting is voltooid, laat men de most een paar dagen rusten, waarna hij wordt gedecanteerd en in stalen recipiënten blijft rusten tot de volgende lente, wanneer hij wordt voorbereid voor de tweede gisting, die plaatsvindt in de fles waar onze Blanc de Blancs ondergaat die transformatie voornamelijk dankzij de gisten en verwerft die perlage, die romigheid, die complexiteit en die geur die hem onderscheiden.
  • Alcoholgehalte 12% vol
  • Tips Bewaar op een koele plaats, uit de buurt van licht, fles liggend. Minimaal 24 uur van te voren in de koelkast zetten. Open en serveer op dit moment
  • GlasFluiten / Franciacorta
  • pairing Aperitief, vismenu
  • Grond witte mergel
  • Blootstelling en hoogte Sud Est
  • Kweekmethode Guyot
    Alta Langa DOCG Blanc de Blancs
  • Castino is een klein dorpje in het hart van de Langhe met minder dan 500 inwoners. Een van die dorpen verloren op de heuvels in de provincie Cuneo, omgeven door wijngaarden en hazelnootboomgaarden. Hier verzamelt Fontanafredda de Chardonnay-druiven die in zuiverheid worden gebruikt om deze elegante Alta Langa DOCG Blanc de Blancs uit te werken. Elegant in het glas maar ook in de gedaante die doet denken aan de verfijnde Franse wijnen uit de Champagnestreek. Het is afkomstig van heuvelachtige wijngaarden met uitstekende belichtingen die 600 meter boven de zeespiegel reiken. Handmatige oogst in de eerste helft van september, de druiven worden in dozen van maximaal 20 kilo naar de kelder overgebracht om ongewenste kneuzingen en het begin van spontane gisting te voorkomen. Zorgvuldige vinificatie van de wijnen die bedoeld zijn voor het maken van de basiscuvée en het daaropvolgende mousserende proces op fles met rijping op de droesem gedurende ongeveer 3 jaar. Op dat moment, na disgorgement, wordt in het glas een aangenaam bruisende wijn ontdekt, met een fijne en aanhoudende perlage en een strogele kleur. In de neus zijn de aroma's intens, citrus en aangenaam fruitig. Ook de tonen van gedroogd fruit, broodkorst en honing zijn herkenbaar. In de mond is hij fris, geurig en romig.

Opgericht door de eerste koning van Italië in 1858. Dit schrijven dat opvalt op de Fontanafredda-website zou voldoende zijn om betekenis te geven aan een bedrijf dat het definiëren van 'historisch' bijna een understatement is. Fontanafredda is geboren uit een liefdesverhaal. In feite werd het door Vittorio Emanuele II geschonken aan zijn geliefde Rosa Vercellana, de beroemde "mooie Rosina". Afgezien van deze ante litteram-roddels, is Fontanafredda echter altijd een referentiepunt geweest voor de regionale en Italiaanse wijnbouw in het algemeen. In feite behoren veel nieuwsgierige primaten tot deze kelder. De eerste wijngaard in Barolo werd gekocht in 1866 en de eerste vinificatie dateert uit 1870. In 1886 arriveerde de Barolo di Fontanafredda in Amerika en in 1887 werden de eerste betonnen tanks in Europa gebouwd. Ten slotte dateert de productie van de eerste klassieke methode mousserende wijn uit 1959, de voorloper van de Alta Langa DOCG. De laatste stap die we aangeven in de glorieuze geschiedenis van dit wijnhuis, na de overname door Oscar Farinetti en Luca Baffigo, is in 2018. Sinds dat jaar produceert het bedrijf gecertificeerde biologische wijnen. Vandaag de dag kan het bedrijf, dat naar meer dan 60 landen wereldwijd exporteert, rekenen op een complex van 120 hectare wijngaarden. En in de kelders liggen meer dan 2,5 miljoen flessen Barolo te wachten om op de markt te worden gebracht. Lang leve… Fontanafredda!

Als u Alta Langa DOCG Blanc de Blancs van Fontanafredda wilt kopen, vindt u op Svinando de beste prijs-kwaliteitverhouding voor uw online aankopen van Classic Method Brut DOCG mousserende wijn met veilige betalingen. Svinando heeft meer dan 50.000 tevreden klanten. Naast Alta Langa DOCG Blanc de Blancs van Fontanafredda bent u wellicht ook geïnteresseerd in onze andere wijnen klaar voor levering